Så kommer jag i form till handbollssäsongen

Att komma tillbaka till den form man hade innan, kan vara jobbigt. Det kräver att du aktiverar dig, men ändå hålla igen något, så du inte går ut allt för hårt. Du vill inte skada dig det första du gör när handbollssäsongen äntligen kommit igång igen. Det du kan göra, utöver att träna med ditt handbollslag, är att träna annat på egen hand. Ett bra första steg, om du inte tränat på ett tag är att ta promenader och att cykla. Särskilt om du varit still i flera veckor. Det går även att göra styrketräning, men även här ska du gå ut lugnt, det ska inte vara för tungt och det är även bra att satsa på olika skydd, i förebyggande syfte, som till exempel knästöd, om du vet att du haft problem med knäna tidigare.

Ta inte i för hårt

Det vanligaste felet de flesta gör, när de börjar träna igen efter uppehåll är man försöker ta vid där man slutade. Man kan inte räkna med att göra samma saker som innan uppehållet utan det är bra att börja försiktigt. Går man ut för hårt är risken stor att man drabbas av skador och inte kan träna alls. Tiden tillbaka där du var innan är minst lika lång som du haft uppehåll. Ge din kropp chansen att vänja sig vid belastning igen. Det är bra att sätta ett mål med sin träning så att du vet vad du ska sträva efter. Se även till att ta det stegvis och trappa upp träningen efter hand. Det så att din kropp hinner vänja sig. Få in mer träning i din vardag är ett annat bra tips. Samt att träna med en kompis, det är roligare. Se även över din kost, då den är minst lika viktig som träningen.